Beweeg jij genoeg? Move your body & work it out!

Move your body!

Je stapt de auto uit, pakt koffie en gaat zitten. Daarna stap je de auto weer in naar huis en gaat zitten aan de eettafel. Herkenbaar? Oké, zo letterlijk is je ´zitdag´ ook weer niet, maar als je een zittend beroep hebt kom je soms lastig aan je beweging.

Weet jij zeker dat je genoeg beweegt per dag?
Het RIVM heeft berekend dat slechts 44 procent van de volwassen Nederlanders voldoet aan de richtlijn van 2,5 uur per week matig intensieve inspanning (fietsen of wandelen). Hier valt dus nog een hoop winst te behalen.

Waar is beweging allemaal goed voor?
Door voldoende te bewegen verklein je het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressiviteit. Daarbij zijn er aanwijzingen dat de kans op borst- en darmkanker wordt verkleind. Te weinig beweging kan er voor zorgen dat je lichamelijk maar ook geestelijk ziek kunt worden. Wist jij bijvoorbeeld dat beweging zorgt voor een sneller hertelproces tijdens ziekte? Het wordt steeds duidelijk hóe belangrijk beweging is en hóe ongezond zitten is. Hoogleraar sportgeneeskunde aan het UMC Utrecht, professor Frank Backx, stelt dat zitten het nieuwe roken is. Dit is nogal wat.

Hoe kun je meer bewegen?
Het zit hem in kleine beweegmomenten gedurende dag. Denk hierbij aan koffie halen, toiletbezoekjes en ga zo maar door. Wil je graag bijhouden of je voldoende beweegt? Neem dan een stappenteller zoals een Fitbit. Het zal je verbazen welke ommetjes je extra gaat maken voor de extra stappen. Hieronder volgen nog wat tips om meer te kunnen bewegen. Move it!

Top