Be Conscious
Ons duurzaamheidsbeleid hebben wij vertaald naar ‘Be Conscious’.
Be Concious bestaat uit de 4 pijlers: Food, Waste, Fair en Act. Met hulp van deze pijlers maken wij met onze opdrachtgevers en gasten duurzame keuzes.
Food
Duurzame voeding is plantaardig, seizoensgebonden en komt van dichtbij. Deze uitgangspunten gebruiken wij voor het verleiden van onze gasten tot het maken van betere keuzes.
Hier lees je meer over EAT-Lancet
Waste
Weggooien is zonde. Daarom stemmen wij ons aanbod af op de vraag, werken we zoveel mogelijk zonder disposables en stimuleren we hergebruik.
Hier lees je meer over de inspiratieweken Be Conscious en No Waste Wonderland.
Fair
Eerlijke kansen voor iedereen. Wij bieden onze directe collega’s ontwikkelmogelijkheden en maken eerlijke keuzes voor onze collega’s in de voedselketen door te werken met producten met een duurzaamheidskeurmerk.
Mooie voorbeelden zijn ons Sociaal Grand Café Fair’s en onze samenwerking met Brownies&downieS.
Act
We doen het samen. Wij activeren onze gasten om een positieve bijdrage te leveren door deel te nemen aan onze (landelijke) acties en inspiratieweken.
Retulp beker en bamboe bestek
Om het gebruik van disposables terug te dringen, hebben wij onze eigen Retulp koffiebeker geïntroduceerd in onze koffiebars. Deze is duurzaam geproduceerd, herbruikbaar en BPA-vrij.
Als alternatief voor wegwerpbestek bieden wij onze gasten een herbruikbare bamboe bestekset.
Landelijke duurzame acties
Vier keer per jaar organiseren we een inspiratieweek, waarmee we onze gasten inspireren en stimuleren om duurzame keuzes te maken. Ook nemen we deel aan de diverse landelijke campagnes, waaronder de Nationale Week Zonder Vlees, Eet Geen Dierendag, de Dag/week van de duurzaamheid en World Cleanup Day. Daarnaast werden er diverse lokale initiatieven georganiseerd zoals: Solar Cooking bij de gemeente ’s-Hertogenbosch en werd er bij de gemeente Haarlem een farmers market georganiseerd met lokale boeren en stadskwekerijen.


Onze mensen en social return
‘Samen’ zit in ons DNA. Dat betekent onder andere dat wij kansen geven aan mensen die graag aan het werk willen. Ook als ze een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Wij gaan en staan voor een inclusieve bedrijfsvoering. Onze talenten bieden wij een passende werkplek in de reguliere arbeidsmarkt, om werkloosheid terug te dringen en/of sociale uitsluiting van kwetsbare groepen te voorkomen.
Met de medewerkers die momenteel al werkzaam zijn in onze restaurants, hebben we een stabiele en duurzame relatie opgebouwd. Wij richten ons niet op het zoveel mogelijk plaatsen van mensen, maar steken tijd en aandacht in de perfecte match met de werkplek, de collega’s en de werkzaamheden. Zo zetten wij talenten in hun kracht en zijn plaatsingen een langdurig succes.
“In het recruitment proces geef ik de buitenwereld een kijkje in onze keuken, met als ultiem doel de best passende kandidaten te prikkelen. Wij zijn trots op onze open houding, ondernemerschap en creativiteit. Kandidaten die zich hiermee kunnen identificeren zijn een fantastische aanwinst. Wij zetten dit proces voort door nieuwe collega’s met open armen te ontvangen. Ook blijven wij nieuwe collega’s inspireren en coachen door middel van bijvoorbeeld een gastvrijheidstraining.”
– Madelon Vos – SROI expert