Hoe creëer je een vitale werkvloer?

Door Michelle Dingemanse - diëtist

Vitale medewerkers zijn gemotiveerd en hebben volop energie om productief en met plezier te werken. Dat is goud waard! Voeding speelt hierbij een belangrijke rol. Voeding met waardevolle voedings- en bouwstoffen zorgt ervoor dat medewerkers zich goed voelen. Appèl is vooruitstrevend op het gebied van vitaliteit. Wij houden ons vast aan de basis: verantwoord, duurzaam en vooral lekker eten aanbieden. Maar hoe creëer je een vitale werkvloer waarin de gast de keuzevrijheid blijft ervaren? 

Wat is vitaliteit?
Vitaliteit is meer dan alleen maar voeding. Om vitaliteit te ondersteunen passen wij de vitaliteitspiramide toe, ontwikkeld door psycholoog Albert Sonnevelt. De vitaliteitspiramide is gebaseerd op de blauwe zones. Deze zones zijn gebieden op aarde waar mensen gemiddeld gezonder ouder worden (>100 jaar). In deze gebieden leven de mensen volgens negen regels. Appèl past vier regels toe in het bedrijfsrestaurant door middel van signing en inrichting. Dit zijn de vier bouwstenen waar ons vitaliteitsprogramma Slim + Fit op gebaseerd is. Naast optimale voeding zijn beweging, herstelmomenten en positieve ondersteuning van belang om de vitaliteit te optimaliseren. Deze componenten vormen samen vitaliteit. De voordelen van vitale medewerkers voor je organisatie:

  • Vitaliteit zorgt voor een lager ziekteverzuim.
  • Vitaliteit zorgt voor meer energie en productiviteit.
  • Vitaliteit zorgt voor een goed imago van je organisatie.

Slim + Fit programma
Om vitaliteit te stimuleren hebben wij het Slim + Fit programma ontwikkeld. Organisaties stellen het belang van vitaliteit voorop. De opdrachtgever wil de werkplek zo vitaal mogelijk maken. In een bedrijfsrestaurant van Appèl leggen we daarom het accent op gezonde voeding. We laten zien wat gezonde alternatieven zijn, waarom bepaalde keuzes minder goed zijn en waarom gezond eten zo belangrijk is. Als er een lekker en gezond alternatief wordt geboden zijn wij van mening dat de ongezonde snack niet gemist wordt. We bieden een voedzaam en gevarieerd assortiment aan, geïnspireerd op de vernieuwde Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. 

 

“Naast optimale voeding zijn beweging, herstelmomenten en positieve ondersteuning van belang om de vitaliteit te optimaliseren.”

 

Stap voor stap vitaler leven
Hoe gaan we te werk in een bedrijfsrestaurant waar vitaliteit wordt gestimuleerd? Het Slim + Fit stappenplan bestaat uit drie stappen. Allereerst voeren we een scan uit in het bedrijfsrestaurant waarin de huidige situatie en de vraag worden geanalyseerd. Vanuit deze scan ontwikkelen we een actieplan om het bedrijfsrestaurant stap voor stap gezonder in te richten. Vitaliteit kan niet worden verbeterd door één onderdeel aan te pakken. Een complete aanpak is noodzakelijk om de gasten te inspireren een vitale leefstijl te onderhouden. Door de componenten van het gezonde bedrijfsrestaurant aan te scherpen optimaliseren we de huidige situatie.

Het gezonde bedrijfsrestaurant
Onze dochteronderneming Markies Catering is expert op het gebied van de Gezonde Schoolkantine. Deze kennis passen wij ook toe binnen onze bedrijfsrestaurants. De componenten voor het gezonde bedrijfsrestaurant zijn voortgekomen uit de richtlijnen voor de Gezonde Schoolkantine en geoptimaliseerd voor het bedrijfsrestaurant. De componenten die wij toepassen in het vitale bedrijfsrestaurant:

  • Water drinken wordt gestimuleerd.
  • Binnen iedere productgroep uit het basisassortiment wordt minimaal één betere keuze aangeboden.
  • Eten en drinken bij de kassa bestaat alleen uit betere keuze producten.
  • De betere keuze producten krijgen een prominente plek in het assortiment, met de focus op plantaardige voeding.
  • De communicatie in het bedrijfsrestaurant is inspirerend, fris en gericht op gezonde voeding en leefstijl.
  • De automaten in het bedrijfsrestaurant bieden in iedere productgroep een betere keuze aan.

Bereiken en verleiden
Communicatie speelt een belangrijke rol om gasten te inspireren een betere keuze te maken. Om verandering te realiseren is bewustwording van het gedrag belangrijk. Als gasten geïnspireerd raken kan bewustwording starten. De communicatie in het bedrijfsrestaurant heeft een positieve en gezonde uitstraling. Met zowel POS- en voorlichtingsmateriaal als vitaliteitsblogs informeren en inspireren wij de gasten. De componenten ontspanning, beweging en sociale steun nemen we mee in deze communicatie. Op deze manier inspireren en stimuleren we gasten om ook deze vitale onderwerpen aan te pakken. Bevordering van de gezondheid heeft een goede kans van slagen door de toepassing van nudging. Nudging is het subtiele duwtje in de goede richting geven waarin het belang van de keuzevrijheid voorop staat.

Wij adviseren jou graag over het vitaler maken van de werkvloer. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via contact@appel.nl of bel ons via 073 - 612 50 50.

 

Top