Ontspanning op de werkvloer

We denken vaak dat we zo productief mogelijk zijn als we alleen maar doorwerken, maar toch is dit niet waar. Pauze nemen of even dagdromen is het allerbeste wat je kunt doen om je creativiteit te boosten en je lichaam te laten herstellen. Gun jezelf daarom de tijd om even te ontspannen, zeker op het werk. Ontspanning heeft nog meer voordelen zoals vermindering van overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en slaapproblemen.

Stress
Beroepsziekte nummer 1 is stress. Het gevolg van stress zijn signalen zoals slecht slapen, spierstijfheid, slechte concentratie en zelfs een burn-out. Stress heeft als doel het lichaam paraat te brengen voor actie. Het betekent niets anders dan spanning of druk. Stress zelf is niet per definitie ongezond, gezonde stress bestaat ook. In kleine mate heb je stress nodig om goed te kunnen functioneren of snel te reageren.

Tijdens een stressreactie wordt cortisol aangemaakt. Ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon wordt vrijgemaakt bij lichamelijke inspanning of tijdens een stressvolle situatie. Het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in de spieren afbreken, hieruit wordt weer energie gemaakt. Deze energie is bijvoorbeeld nodig om te kunnen vechten of rennen bij gevaar. Ook wel fight or flight respons genoemd. Al deze termen mag je weer vergeten. Waar het omgaat is dat er sprake is van ongezonde stress als er langdurig stress wordt ervaren zonder tussentijds herstel.

 

                     “Zorg ervoor dat je je pauzes op tijd neemt, ook al is het druk!”

 

Het lichaam moet altijd herstellen van stress. Hoe langer de stressperiode duurt, hoe meer tijd er nodig is om te herstellen. Dit geldt ook voor de mate van stress. Hoe heftiger de reactie, hoe langer herstel nodig is. Stress heeft niet alleen effect op het lichaam, ook het hoofd reageert op stress. Zo kun je met teveel stress niet meer goed focussen en gaat het werk ook minder goed. Je maakt sneller fouten door een slechte focus bijvoorbeeld.

Relaxen is dus goed voor je, maar hoe doen we dit eigenlijk? Voor de een werkt het om even helemaal niets te doen en voor de ander werkt het om juist te bewegen. Probeer zelf uit wat werkt voor jou. Zorg er in ieder geval voor dat je je pauzes op tijd neemt, ook al is het werk nog zo druk. Het is echt beter voor je gezondheid en productiviteit om juist die pauzes te nemen.

We hebben vijf ont-stress tips op een rijtje gezet:

  1. Doe even niets: juist dat kopje koffie halen of lekker zitten en voor je uitstaren werkt ontspannend. Dit om je hoofd leeg te maken en je hersenen te laten herstellen of te resetten. Door even niets te doen kun je de hectiek beter aan en ga je creatiever denken. Zit je al even weg te dromen?
  2. Sporten: naast de fysieke voordelen van bewegen zijn er ook een hoop mentale voordelen. Het gelukshormoon endorfine komt vrij tijdens het sporten. Dit hormoon zorgt ervoor dat het stresshormoon daalt. Een lager stresshormoon betekent minder stressklachten.
  3. Wandelen: 15 minuten wandelen zorgt ervoor dat jouw trek in een snack daalt of verdwijnt. Heerlijk dat hoofd even leegmaken!
  4. Mediteer en let op je ademhaling: door te mediteren verlaag je je hartslag, verminder je de aanmaak van het stresshormoon en verlaag je de bloeddruk. Klinkt mediteren te zweverig? Probeer dan vijf minuten met je handen op de buik diep in en uit te ademen en alleen maar op je ademhaling te letten. Kijk eens hoe jij je hierna voelt, het mag altijd langer natuurlijk.
  5. Luister naar muziek:  als je het liefst beweegt om te ont-stressen werkt dansen op je favoriete nummer goed. Maar ook rustige muziek zorgt voor het verlagen van stresshormonen en maakt endorfine vrij. Hier wordt je super vrolijk van! Van het nummer ‘Air on a G String’ van J.S. Bach is  aangetoond dat het de hartslag vertraagt, de bloeddruk doet dalen, de ademhaling rustiger maakt en de spierspanning vermindert.

Muziekstukken met kalmerend effect:
Händel – Watermuziek
Albinoni – Adagio in G
Mozart – Pianoconcert nr. 21
Beethoven – Pastorale
Elgar – Salut d’amour

Ben jij al relaxed?

 

meer blog

Strandhoppen

Strandhoppen in Nederland

LEES VERDER
Gegrilde artisjok met citroen

Overleef de BBQ dagen

LEES VERDER
Top