Overleef de BBQ dagen

Door onze diëtist Michelle Dingemanse.
 
Je tuin vol met vrienden en familie, de barbecue aan en een muziekje op de achtergrond. Er komt van alles op je bord voorbij. Van broodjes met kruidenboter, salades tot speklapjes. Heerlijk allemaal, maar hoe overleef je al deze rondes en zorg je dat je niet teveel eet?
 
Opgeblazen gevoel
Natuurlijk houd ik als diëtist ook van barbecueën en zit ik niet alleen aan de dipgroentes met hummus. Nee, genieten is heel belangrijk! Maar een opgeblazen gevoel vind ik niet fijn en probeer ik te voorkomen. Daarbij is een gezond gewicht behouden en de balans tussen energie-inname en jouw behoefte belangrijk. Je kunt prima genieten van een barbecue, maar balans is hierin een belangrijk thema.
Oké, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Want de barbecue staat nog niet aan en je krijgt het eerste wijntje of biertje in je hand gedrukt. Het brood met kruidenboter staat al klaar en kijkt je aan. Je eet wat broodjes, soms net wat te veel. Daarna krijg je aan de lopende band iets voorgeschoteld. Heerlijk allemaal, maar doordat je veel producten door elkaar eet worden je maag en darmen soms onrustig. Hallo opgeblazen gevoel! Vetrijke producten en te weinig vezels hebben hier ook invloed op. Overigens zijn onze ogen tijdens een barbecue vaak groter dan onze maag. Dit kan ervoor zorgen dat je na een zomer met veel barbecue avonden wat aankomt in gewicht.
 
Dus, hoe barbecue je bewust?
  • Begin met water: we herkennen het wel, heerlijk dat zonnetje met een biertje of glas wijn. Toch zitten er in alcoholische dranken veel calorieën en krijg je zonder nog maar te eten een hoop energie binnen. Pak dus voordat je jouw eerste hapje neemt een glas water en begin pas met alcohol als je gaat eten. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af hoeveel je wilt drinken die avond, zo kun je het zelf controleren. Maximaal twee glazen per dag is het advies.
  • Volkoren: stokbrood hoort bij een barbecue, toch? Hier kun je een bewuste keuze van maken door te kiezen voor volkoren stokbrood. Zo krijg je meer vezels binnen waardoor je minder brood eet, omdat je simpelweg sneller vol zit. Kies daarnaast voor gezonde smeersels zoals hummus, homemade tzatziki of guacamole.
  • Salades: naast de beroemde aardappelsalade is het ook heerlijk een groene salade te serveren met wat avocado, granaatappel en pompoenpitjes bijvoorbeeld. Kijk voor meer inspiratie op pagina 41. Eet naast brood en barbecue gerechten ook salade. Dit geeft een mooie vulling en verteerd makkelijk. Hallo vitamientjes! Skinny barbecue: de speklapjes en burgers zijn natuurlijk heerlijk, maar echte caloriebommetjes. Kies liever voor magere varianten zoals kipfilet, ribkarbonades of vispakketjes. Of denk eens aan vegetarische varianten zoals tofu, gegrilde groentes, fruit of maïs!
  • Balans: heb je een heerlijke barbecue gehad, maar toch net iets teveel gegeten? Houd dan de volgende dag een balansdag. Eet bewust en beweeg meer. Zo behoud jij de balans in je energie-inname.

Tip! Maak deze gegrilde artisjok met citroen eens.

meer blog

Strandhoppen

Strandhoppen in Nederland

LEES VERDER
Michelle Dingemanse - diëtist

Ontspanning op de werkvloer

LEES VERDER
Top