Appèl en Hogeschool Rotterdam streven samen naar een duurzame toekomst

80% minder afval

Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij zowel Appèl als Hogeschool Rotterdam. Sinds maart 2019 werken enkele studenten van de Opleiding Global Marketing & Sales aan een project gericht op het verbeteren van de duurzaamheid van een Hogeschool locatie aan de Kralingse Zoom.

Marco Vis, een student die aan dit project meewerkt, vertelt: “We zien enorme kansen voor de Hogeschool Rotterdam en Appèl om doormiddel van een co-creërend partnerschap voedselverspilling en afvalproductie tegen te gaan. In opdracht van Appèl hebben we een concept ontwikkeld waarmee we binnen 18 maanden de voedselverspilling en afvalproductie op de Hogeschool locatie aan de Kralingse Zoom met 80% kunnen verminderen. Om dit voor elkaar te krijgen zullen beide partijen pro-actief met elkaar samen moeten werken, wij zullen hierbij werkzaam zijn als tussenpersonen en initiatiefnemers.”

Het concept van deze studenten berust op het verbeteren van de data uitwisseling tussen Appèl en de Hogeschool Rotterdam. Middels het installeren van nieuwe meetmodules wordt data verzameld welke vervolgens wordt gedeeld met partners van de afdeling HR. De toegang tot deze data biedt partners de mogelijkheid om hun eigen systeem te ontwikkelen waardoor zij processen kunnen optimaliseren. Door een beter inzicht te verkrijgen in de bezetting van een pand kan Appèl haar aanbod precies afstemmen op de werkelijke vraag.

“Dit concept beidt voor vrijwel alle partners van de Hogeschool Rotterdam mogelijkheden om afvalproductie te reduceren en kosten te besparen. De initiële investering in het project kan, als ondernemers het slim aanpakken, binnen een maand worden terugverdiend. Dat is iets waar wij als marketing studenten heel trots op zijn.”

Hoewel dit project officieel begin juni eindigt, hebben de studenten vanwege de ontvangen steun besloten om dit project door te zetten. Het uiteindelijke doel is om het concept te testen en toe te passen.

“Ons projectteam zal zich blijven inzetten om partners zoals Appèl en de Hogeschool Rotterdam te helpen om samen te investeren in een duurzame toekomst. Voor ons ligt de uitdaging in het testen van het concept om uiteindelijk kosten te besparen door processen beter af te stemmen. Wij geloven dat verduurzaming van organisaties juist het bedrijfsresultaat moet verhogen. Alleen als de oplossing voor dit maatschappelijke probleem winstgevend is, is het voor bedrijven aantrekkelijk om in te investeren.” aldus Marco Vis.

Top