HAS FOOD EXPERIENCE; DUURZAME EN GEZONDE FOOD ALTERNATIEVEN

De HAS Hogeschool in ’s-Hertogenbosch organiseert ieder jaar de HAS Food Experience. Tijdens dit evenement presenteren ruim 200 4e-jaars HAS studenten hun innovaties die oplossingen bieden voor ' Today’s Food Challenges'. De studenten tonen hun afstudeerproject in het food- of agrodomein, uiteenlopend van innovatieve foodconcepten tot visies over de toekomst van food. Onze commercieel directeur John van de Bunt legt uit waarom Appèl als partner betrokken is bij dit evenement en waarom de samenwerking met studenten zo belangrijk is voor de cateringbranche. 

Innovatie
Op de vraag waarom de samenwerking met de HAS Hogeschool zo belangrijk is antwoord John van de Bunt: “Als we als organisatie op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen rondom eten, drinken en verpakkingen kunnen we het beste de verbinding aangaan met jonge studenten die met een open vizier kijken naar maatschappelijke thema’s. Daarmee doen we recht aan onze doelstelling om een platform te bieden aan goede ideeën en mooie innovaties. Het zou ons jaren tijd kosten om zelf alles te bedenken en nu snijdt het mes aan twee kanten. De student krijgt de kans om bij ons een innovatief product of concept te lanceren en wij blijven als bedrijf voorop lopen in de markt”.

Walking diner
De HAS Foodexperience werd op maandag 4 februari afgetrapt met een preview night inclusief walking diner. Als trotse partner mocht Appèl hier het walking diner verzorgen. Tijdens deze avond hebben de studenten hun innovatieve concept mogen presenteren aan een select gezelschap. Vanuit Appèl en Markies Catering zijn Martijn Pater (operationeel directeur Markies Catering) en John van de Bunt (commercieel directeur) gevraagd om streng maar rechtvaardig de studenten te jureren. Beide heren zijn enthousiast aan de slag gegaan om in de categorie Lifestyle en Health een winnaar te kiezen.

Green Muffin
De winnaar in de categorie Lifestyle en Health is uiteindelijk Loekie Hofstee geworden met haar Green Muffin. Een innovatie die direct inpasbaar is in het Out of Home kanaal en zorgt voor het consumeren van seizoensgroente in een doorgaans minder gezond product zoals een muffin.

Duurzaam en gezond
Opvallend dit jaar is het gebruik van doperwten als basis voor eiwitrijke producten en een overdaad aan zeer creatieve foodswaps. De studenten wisten in veel producten vlees of ongezonde ingrediënten te vervangen door duurzame en gezonde alternatieven. De opmars van gezond en duurzaam eten is niet meer te stoppen en krijgt zeker een zeer prominente plek in ons dagelijkse voeding. Dat deze trend vooral door jongeren wordt omarmt is een mooie ontwikkeling. “We zijn super trots op onze samenwerking met de HAS en sponsoren dan ook vol overgave de HAS Food Experience, misschien we het belangrijkste foodevent van het jaar”, besluit John van de Bunt.

Top