10.000 stappen per dag

Je hebt het vast al eens gehoord; we moeten per dag 10.000 stappen zetten om gezond te blijven. Is dat echt zo? En waar is dit op gebaseerd?
 
Yoshiro
Deze hype is niet zomaar uit de lucht komen vallen. De Japanse arts Dr. Yoshiro Hatano zei in de jaren 60 namelijk al dat we gezonder zijn als we voldoende bewegen. Yoshiro heeft onderzoek gedaan naar hoeveel stappen je moet zetten om aan je minimale beweging per dag te komen. Hij kwam erachter dat een mens destijds gemiddeld 6000 stappen per dag maakte. Naast deze stappen zouden we ook een half uur matig intensief moeten bewegen om gezond te blijven. Een half uur bewegen staat gelijk aan circa vierduizend stappen waarbij je actief wandelt. Door deze stappen bij elkaar op te tellen kwam Yoshiro op 10.000 stappen per dag. In Japan hechten ze veel waarde aan wandelen, omdat dit voor een grote samenleving één van de veiligste manieren is om te bewegen.
 
Lichaamsbeweging
Even terug naar lichaamsbeweging. De definitie lichaamsbeweging wordt gezien als matig tot intensief inspannen, zoals: stevig doorstappen, fietsen, zwemmen, trappen lopen of dansen. Waarom is dit belangrijk? In het lichaam hebben we te maken met een energiebalans. Energie via voeding dient gelijkgesteld te worden met het energieverbruik van het lichaam. Regelmatige beweging in combinatie met optimale voeding draagt bij aan het behoud van een goede gezond- en fitheid.
 
Dus beweging is goed voor je. Wat betekent dit?
  • Lichaamsbeweging vermindert de kans op hart- en vaatziekten, te hoge bloeddruk, osteoporose, overgewicht, dikke darmkanker en diabetes type 2.
  • Sport en beweging verbeteren je lichaamssamenstelling. Dit wil zeggen dat je minder lichaamsvet krijgt, meer spiermassa en stevigere botten.
  • Lichaamsbeweging werkt positief bij stress en zorgt voor ontspanning.
  • Lichaamsbeweging vermindert de kans op depressie.
  • Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je beter slaapt.
 
Beweging en de hersenen
Even wandelen zorgt er ook voor dat je je hoofd even leeg kan maken. Wandelen houdt je hersenen letterlijk vitaal. Zo blijkt uit een onderzoek dat 55 plussers die regelmatig bewegen en sporten een groter hersenvolume hebben dan leeftijdsgenoten die hun dagen vooral zittend doorbrengen. Door te blijven bewegen kun je het krimpen van het brein dus afremmen.
 
Tips
Wandelen heeft een hoop voordelen. We hebben wat handige apps op een rijtje gezet om jouw wandeling te tracken of prachtige plekken in Nederland te ontdekken.
 
  • MapMyHike: lijkt het je leuk je wandeling terug te kijken? Dan is deze app wat voor jou. Je route wordt via GPS bijgehouden en de app legt je snelheid, hoogtemeters en energieverbruik vast.
  • HollandRoute: deze app laat de mooiste erfgoedlocaties in Nederland zien. Deze app bevat 65 routes door heel Nederland.
  • Natuur Routes van Natuurmonumenten: deze app geeft je alle wandelroutes die zich in je buurt bevinden.
  • Endomondo: houd je wandelkilometers bij en zie welke afstand je hebt afgelegd, hoe snel je liep, de tijd en het aantal calorieën dat je hebt verbrand.
Top