Deze voeding helpt tegen stress

Door Michelle Dingemanse - diëtist

Minder stress betekent dat we meer ruimte hebben voor het geluksgevoel. Er zijn verschillende manieren om stress te verlagen. Denk aan wandelen of ademhalingsoefeningen, maar ook de juiste voeding kan ondersteuning bieden om jouw lichaam te laten herstellen van stress en het stresshormoon te verlagen.

Om welke voeding gaat het dan?
Tijdens een stressreactie staan verschillende processen in het lichaam stil of werken langzamer. Dit alles om te kunnen reageren tijdens een stressvolle situatie. Tijdens zo’n situatie komt het stresshormoon cortisol vrij. Dit kan fysieke of mentale stress zijn. Omdat hierin processen ‘achter’ gaan lopen kunnen we tijdens of na stressvolle situaties wel wat extra ondersteuning gebruiken. Voeding met ondersteunende voedingstoffen zoals tryptofaan, omega 3, magnesium en vezels zijn o.a. van belang tijdens stressvolle tijden. Hier gaan we even wat dieper op in:

Tryptofaan
Tryptofaan is een aminozuur dat voorkomt in producten als bonen, eieren, kaas, kwark, noten, tofu en bananen. Tryptofaan zorgt samen met verschillende vitamines en mineralen voor de aanmaak van serotonine, ook wel bekend als het gelukshormoon. Het is van belang dat de ondersteunende stoffen zoals magnesium of zink ook voldoende aanwezig zijn om serotonine te kunnen ontwikkelen.

Magnesium
Wie veel stress ervaart is grootgebruiker van het mineraal magnesium, maar juist magnesium is het mineraal dat we nodig hebben in stressvolle periodes. Zo zorgt magnesium voor ontspanning in het lichaam en de geest. Je kunt magnesium halen uit o.a. donkere bladgroenten, noten, zaden, rauwe cacao, avocado’s en banaan.

Omega 3
We hebben verschillende soorten vetzuren nodig. Zo is omega 3 een vetzuur dat het lichaam niet zelf kan aanmaken, maar wel nodig heeft. De andere vetzuren, omega 6 en 9, kan het lichaam wel aanmaken vanuit binnengekregen vetzuren. Omega 3 helpt bij het verlagen van de stresshormonen cortisol en adrenaline. Omega 3 vind je in vette vis, zeewier en lijnzaadolie.

Gezonde darmflora
Even verder over voeding. Er is steeds meer duidelijkheid over het belang van een gezonde darmflora en de ondersteuning van onze gemoedstoestand. Zo ondersteun je de darmen met voldoende vezels of de juiste bacteriën. Bacteriën? Ja, de darmflora bestaat uit ongeveer 1000 verschillende bacteriën. Als dit uit balans is wordt je sneller ziek of ervaar je depressieve klachten.

Stress en de darmen
Door een stressreactie zorgt het lichaam ervoor dat het verteringssysteem langzamer gaat werken. Op deze manier kan het lichaam op het ‘gevaar’ oftewel de stress reageren. Helaas is dit niet gunstig voor de darmen. Zo krijgen veel mensen ook last van buikpijn, opgeblazen gevoel of diarree in stressvolle tijden. De darmflora gaat achteruit door de stressreactie. Ook raakt het lichaam eerder gestrest als de darmflora niet optimaal is. Het werkt dus twee kanten op.

Dus, hoe houd jij je darmen gezond? 
Door voldoende vezels te eten. Dit doe je door de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente, fruit, volkoren producten, noten en zaden te eten. Gefermenteerde producten zoals zuurkool of yoghurt zorgen ervoor dat de darmbacteriën optimaliseren. Zo herstel je de balans in de darmen. Let er wel op dat alles in mate gebeurt, anders kun je ook weer last krijgen van de darmen door te veel prikkelingen en stimulering. En, drink voldoende als jij jouw vezelinname gaat verhogen!

Deze blog is onderdeel van Feel Good. Met Feel Good brengen we vitaliteit in het restaurant door leuke acties, communicatie, challenges en inspiratie. Ons doel is om vitaliteit een integraal onderdeel te laten zijn van het bedrijfsrestaurant en gasten te inspireren op het gebied van vitaliteit zodat bewustwording ontstaat.

Top