Mindfulniks

Je kent het liedje ‘ik moet rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan’ vast wel. Voor velen van ons is dat de dagelijkse gang van zaken in onze drukke leventjes. Al die drukte en stress is niet goed voor ons lichaam, maar dat wist je al. En de mindfullness, yoga en rustiger aandoen tips ken je ook al. Maar heb je ooit al eens gehoord van mindfulniks?

Gewoon even helemaal niks doen
Heb jij wel eens gewoon even helemaal niets gedaan, maar dan ook echt helemaal niets? Even een moment voor jezelf zonder afleidingen zoals je telefoon, kinderen, partner, collega’s, tv, radio of tablet? Er is gewoon altijd afleiding. Tijd om dat eens te gaan veranderen! We dagen jou uit, om 5 tot 10 minuten per dag even aan mindfulniks te doen. Met onderstaande tips en oefeningen moet dat zeker lukken!

Oefening: adem naar een coherent hart
Wist jij dat je hart meer signalen stuurt naar je hersenen dan andersom? Een coherent hart zorgt voor harmonie tussen hoofd en hart. En dat is de manier om stressgevoelens de baas te blijven. De hartcoherentie-methode gaat ervan uit dat het hartritme je emotionele toestand beter weerspiegelt dan enig ander orgaan.

Wauw! Een coherent hart, dat klinkt toch fantastisch? En het is helemaal niet zo moeilijk om het te bereiken. Pas onderstaande oefeningen dagelijks toe en merk het verschil. 
  • Leg je hand op je hart.
  • Haal rustig en diep adem door je hart. 4 à 5 seconden in en weer 4 à 5 seconden uit. Doe dit tot je ademhaling rustig wordt en als vanzelf gaat.
  • Denk aan een fijn moment en probeer dat moment opnieuw te beleven (die ene vakantie, mooie muziek of dat mooie concert).
  • Doe dit enkele minuten.

Deze methode kan, als je het al wat vaker hebt gedaan, helpen om onmiddellijk je stress te verminderen.
Niks doen tips:
  • Ga eens met jezelf natuur in! Maak een mooie wandeling of fietstocht zonder afleiding van die ene vriend of vriendin, je telefoon of muziek.
  • Doe elke dag vijf minuten niets. We zijn zo gewend alle minuten van de dag in te vullen. 5 minuten niets doen zorgt al voor meer rust in je hoofd.
  • Kijk eens wat vaker gewoon even doelloos voor je uit. Houd een focuspunt aan waar je naar kijkt of sluit gewoon je ogen en observeer je gedachten en laat deze vervolgens los.
  • Neem eens de tijd om te genieten van je huis of kamer. Kijk rond en zeg in jezelf waar je dankbaar voor bent of wat je fijn vindt aan de ruimte waar je bent.
  • Mediteren is een goede manier om even helemaal niet te doen. Vind je dit moeilijk? Download de app Headspace, deze helpt je met leren mediteren.
  • Plan vaker offline avonden. Zet de tv, computer, laptop en tablet helemaal uit.

Wist je dat:
De redactie van dit magazine een training heeft gehad in hartcoherentie? We kunnen je zeggen, het helpt echt!
Meer weten? Kijk hier: stressuitfocusaan.nl
Top