Tips voor een energieke winter

Door onze diëtist Michelle Dingemanse.

Het is weer zover; de dagen zijn donkerder en de nachten kouder. Ja, de winter is begonnen. De tissues zijn niet aan te slepen en je energie is ver te zoeken. Wist jij dat vitamine D een belangrijke rol speelt om je goed te voelen in de winter?

Energie
Die dikke trui is weer aan, jij gaat echt de deur niet meer uit. Hier ben je overigens ook veel te moe voor. Hoe kan het toch dat je in de zomer iedere avond buiten zat? Waar haalde je de energie vandaan? Juist, je kwam veel meer buiten. En dat buiten zijn heeft een hoop voordelen. Je gezicht en
handen twintig minuten blootstellen aan de zon zorgt ervoor dat je voldoende vitamine D aanmaakt. Toch komen we hier vaak niet aan in ons koude kikkerlandje. En laat vitamine D nou net een vitamine zijn waardoor jij je fitter kunt voelen en minder neerslachtig.

Gezondheid
Vitamine D is een belangrijke vitamine ter ondersteuning van stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor dat zowel fosfor als calcium goed worden opgenomen en vastgelegd. Vitamine D is nodig om botontkalking te beperken en speelt een rol bij een goede spierfunctie. Je hoort het al, een tekort aan vitamine D is niet bevorderlijk.

 

               “Door vitamine D kun jij je fitter voelen en minder neerslachtig!”

 
Verkouden
Vitamine D helpt ook het immuunsysteem te onderhouden. Een nieuwe analyse van verschillende onderzoeken concludeert dat de vitamine bescherming kan bieden tegen luchtweginfecties, zoals verkoudheid en griep! Mensen met een laag gehalte aan vitamine D hebben meer risico op luchtweginfecties dan mensen met een normaal gehalte aan vitamine D. Er wordt nog verder onderzoek gedaan om dit effect volledig te kunnen bewijzen.

Tekort
Hoe weet je wanneer je een tekort hebt? Je kunt verschillende symptomen ervaren zoals een tekort aan energie, zwakkerebotten, bloedend tandvlees, spier- en/of gewrichtspijn, lusteloosheid, krampen of spiertrillingen. Heb je last van deze symptomen? Raadpleeg dan je huisarts voor advies en een bloedtest.

Vitamine D inname
Jouw lichaam kan dus zelf vitamine D aanmaken door de zon. Ook zitten er in verschillende producten vitamine D, voornamelijk in vette vis. In mindere mate vind je het in eieren en vlees. Ook wordt het toegevoegd aan bak- en braadolie, halvarine en margarine.

Supplementen
Dus, wanneer neem je supplementen? Het is van belang je iedere dag aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te houden van 10 mg. Dit krijg je binnen door voeding en voldoende zonuren. Zeker in de wintermaanden, als je weinig buitenkomt, is het van belang vitamine D via supplementen in te nemen. Supplementen met 10 mg zijn prima voor volwassenen. Zo, nu op naar de winkel voor vitamine D supplementen en fit de winter door!

 

Top